søndag den 17. februar 2013

Spaghetti bolognese - Jamie Olivers

Dette er Jamie Olivers opskrift på Spaghetti bolognese. Jeg kan ikke huske præcis hvorfra jeg fik opskriften, men jeg synes i hvert fald at det er en af de bedre bolognese opskrifter. Den smager meget karakteristisk, men jeg er vild med den. I den oprindelige opskrift bliver der brugt ansjoser, det har jeg undladt i denne. Jeg har dog afprøvet opskriften med ansjoser, og det smager faktisk lækkert, så lad dig endelig ikke afskrække fra at prøve det - men husk for guds skyld at det er saltede ansjoser i olie du skal bruge, og ikke de gaffelbidder du finder på køl!
Denne opskrift er til 4 portioner.

Ingredienser:

Olie til stegning
500 g. hakket oksekød
1 pakke bacon (150 g.) - skåret i små tern/stykker
2 løg
1-2 fed hvidløg
1 glas soltørrede tomater i olie
1 dåse hakkede tomater
2 dl. rødvin
Rosmarin + oregano (jeg brugte tørret, ca. 1 tsk. af hver)

Fremgangsmåde:
Steg baconen i lidt olie, når denne er sprød tilsættes løg og hvidløg. Når løget er "blødt" tilsættes kødet og steges under omrøring. Tilsæt rosmarin og oregano.
Hæld olien fra de soltørrede tomater og blend dem, jeg brugte en minihakker så de ikke blev helt most, men stadig hakket i små stykker. Tilsæt de hakkede tomater samt soltørrede tomater og lad saucen komme i kog. Tilsæt nu rødvinen.

I den oprindelige opskrift skal saucen nu dækkes med bagepapir og i ovnen i en time ved 180 grader. Jeg har desværre ikke en gryde der kan tåle at komme i ovnen, så jeg lod i stedet saucen simre ved middel/svag varme i en time på kogepladen, og resultatet blev stadig rigtig godt.

Smag saucen til, efter min mening behøver den ikke andet, højest et lille nip salt.
Server med masser af friskrevet parmesan.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar