søndag den 18. august 2013

Utrolig lækker chokoladekage med chokoladeskum/mousse

Denne chokoladekage er rigtig rigtig lækker! Dejlig svampet og snasket, og så smager den faktisk af chokolade! Jeg kan kun anbefale den!!

Opskriften her er til en stor kage, dvs. en ovnbradepande, eller hvis man kan lide en høj kage, en mellemstørrelse firkantet kageform. Jeg brugte sidstenævnte og synes det giver et rigtig godt resultat. Helt perfekt :)

Kage:
4 dl. mel
5 dl. sukker
2 dl. kakao
2 tsk. natron
1 tsk. bagepulver
½ tsk. salt
2 æg
2½ dl. vand
2½ dl. kærnemælk
1½ dl. olie (smagsneutral!!! Jeg brugte rapsolie)
2 tsk. vaniliesukker

Chokoladecreme/mousse:
½ l. piskefløde
2½ dl. sukker
1 dl. kakao
2 tsk. vaniliesukker

Fremgangsmåde:
Bland alle de tørre ingredienser i en skål og tilsæt herefter æg, olie, vand og kærnemælk og bland det med en håndmixer til dejen er helt jævn. Dejen bliver noget tynd, men det er meningen.
Kom kagen i en smurt form eller en form med bagepapir og bag i en forvarmet ovn ved 175 - bagetiden varierer alt efter hvilken type form du bruger. Jeg bagte kagen i ca. 50-60 min. Brug et træspyd eller gaffel til at tjekke om kagen er gennembagt. Når der ikke sidder dej på den er kagen færdig. Bruger du en stor bradepande så kagen er tyndere vil bagetiden være ca. 35 min.

Bland alle ingredienserne til chokoladencremen i en skål og rør det rundt. Stil blandingen i køleskabet i minimum 2 timer - pisk det herefter til skum/creme med en håndmixer og fordel det over den kolde kage.

Opbevar kagen i køleskab. OBS - kagen tager absolut ikke skade af at blive bagt dagen i forvejen :)

2 kommentarer: