onsdag den 25. december 2013

Hjemmelavet pålægskagemand

Pålægskagemand er og bliver bare et hit! Det smager vildt godt, det ser flot ud og så er det faktisk ikke så svært at lave!

Jeg lavede denne ene pålægskagemand (eller i dette tilfælde pålægsfirkant) i en almindelig bradepande. Der var til frokost til 5 piger + lidt rester. Som du kan se på billedet var der 5 "rækker" med forskelligt fyld, og det passede godt med størrelsen på både brødet og pålægget.

Til en bradepande:

50 g. gær
½ l. lunken vand
2 æg
75 g. sukker
½ tsk. salt
ca. 850 g.mel

Fremgangsmåde:
Smuldrer gæren i det lune vand og rør til det er opløst. Tilsæt æg, sukker og salt og rør godt. Tilsæt melet lidt at gangen imens du rører med dejkroge.Når du ikke længere kan bruge dejkrogene hældes dejen ud på bordet og resten af melet tilsættes imens dejen æltes med hænderne. Pas på ikke at bruge for meget mel så dejen bliver tør, den skal være smidig og let klæbrig. Ælt dejen godt igennem og lad den hæve tildækket i 30 min til ca. dobbelt størrelse.
Ælt herefter dejen igen og form den som ønsket - det kan godt være svært! Men prøv (jeg kom vand på hænderne og formede den på denne måde)) Lad den herefter hæve 20 min igen og pensel den med vand (medmindre du har smurt den med vand for at forme den ligesom mig). Bag den ved 200 grader indtil den er flot lysebrun (8-15 min).

Når den er afkølet skal den "skæres til" da den sandsynligvis er hævet mere nogle steder end andre. Den skal være jævn og lige + at den er nemmere at smøre der hvor toppen er skåret af. Herefter kan du pynte den som du vil, og smøre den med enten smør eller miracle whip.

Jeg brugte almindelig smør og følgende 5 anretninger:

- Roastbeef med remulade, ristet løg, høvlet peberrod og agurkespringere af agurkesalat
- Rullepølse med sky, hakket rødløg, agurkespringere og karse
- Hamburgerryg med italiensk salat, agurkespringere, cherrytomater og karse
- Leverpostej med bacon, hakkede rødbeder og agurkespringere af agurkesalat
- Æg med mayonnaise og rejer, agurkespringere med citron samt karse og cherrytomater.

Den er bedst at lave den dag den skal bruges, den bliver desværre lidt tør af en dag i køleskabet, men tror godt at bundene kan bages dagen i forvejen hvis de pakkes lufttæt indtil de skal bruges.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar