torsdag den 31. januar 2013

Gulerods/solsikkeboller

De her boller er rigtig gode og bløde når de er nybagte, mums! Dagen derpå er de dog desværre lidt triste og en smule tørre. Så spis dem med det samme eller frys dem ned når de er nybagte, så er der ikke langt til nybagte boller.

Jeg har fundet opskriften her og rettet den lidt til efter hvad jeg synes :)
Jeg skriver opskriften som jeg lavede den:

Gulerods/solsikkeboller - 12 stk.

50 g gær
2½ dl mælk
1 æg
½ dl olie (jeg brugte rapsolie)
500 g mel
20 g sukker
5 g salt
75 g groftrevet gulerod
35 g solsikkekerner

Fremgangsmåde:
Lun mælken (jeg lunede det bare i mikroovnen) og rør gæren ud heri. Tilsæt olie, æg, salt og sukker og rør det godt sammen.
Tilsæt ca. halvdelen af melet og rør det godt sammen, tilsæt så revet gulerod og solsikkekerner og til sidst resten af melet.

Ælt dejen godt og grundigt og lad den hæve i min. 30 min. (Den skal være lidt klistret). Ælt igen dejen let og form 12 dejlige runde boller og placer dem på en bagplade. Lad dem igen hæve i 30 min. Pensel dem med mælk, æg eller kaffe (jeg glemte faktisk at pensle mine, men intentionen var at bruge mælk) og bag dem i en forvarmet ovn på 180 grader i ca. 15 min eller til de har den rette gyldne farve.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar