onsdag den 6. marts 2013

Pæretærte med hakkede mandler


Dette er en rigtig lækker pæretærte! Jeg var lidt i tidspres, så udseendet blev der ikke tid til at kæle for, men smagen var upåklagelig.
Den er nem at lave og kræver ikke mange ingredienser. Jeg har fundet opskriften her. Jeg ændrede en lille smule i den, og skriver den som jeg lavede den.

Ingredienser:

Tærtedej:
125 g smør, koldt
75 g rørsukker
et nip salt
1 æggeblomme
225 g mel

Fyld:
4 modne, søde pærer
125 g smør, blødt
150 g sukker
2 æg
125 g mandler med skal, malet til mel
50 g mandelflager (havde jeg ikke, derfor blev min ikke pyntet så flot)
evt. flormelis til pynt

Fremgangsmåde:
Bland ingredienserne til tærtedejen sammen i skål (vent med æggeblommen). Bland dejen med fingrene, varmen fra hænderne skulle gerne blødgøre smørret og gøre dejen "smuldret". Når dejen er smuldret og næsten kan hænge sammen tilsættes æggeblommen og dejen samles. Lad den ligge i køleskabet 1 time.

Pærerne skrælles, skæres i kvarte og kernehuset fjernes.

Blend mandlerne så de bliver malet helt fine (min var ikke helt fint, men havde helt små stykker hakket mandel i, og det fungerede fint). 
Pisk smør og sukker lyst og tilsæt æggene et ad gangen. Tilsæt herefter de malede mandler og pisk det til en sammenhængende masse.

Pres tærtedejen ud i en tærteform med fingrene. Hvis det skal være rigtigt skal den nu dækkes med bagepapir og fyldes med bønner eller andet (for at siderne ikke falder ned under bagning), men det havde jeg ikke - og mine sider faldt ikke ned. Forbag tærtebunden i en forvarmet ovn på 180 grader (ikke varmluft) i 10 min.

Når bunden er kølet en smule af, lægges pærerne i med den buede side opad og mandelmassen fordeles over pærerne (hvis du har, drysser du nu mandelflager/splitter over). Bag tærten i 30-40 min eller til den er gylden.
Lad tærten køle lidt inden servering.

Server med en god vaniljeis, creme fraiche eller creme fraiche rørt med vaniljesukker.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar