søndag den 7. juli 2013

Hjemmelavede sprøde pommes frites

Til den gode hjemmelavede burger fik vi hjemmelavede pommes frites. De smagte super godt, men kunne dog godt have klaret 5 min. mere i ovnen, så tror jeg de var blevet perfekt sprøde.
Metoden til disse lækre pommes fandt jeg her.

Opskriften ligger mest i fremgangsmåden, men her får du den:

Min. 1 bagekartoffel eller anden stor kartoffel pr. mand
Rapsolie
Havsalt

Fremgangsmåde:
Skræl kartoflerne og skær dem i stave (lige store stave). Kom stavene i en skål med vand og lad dem ligge deri i minimum en time. (Det er for at trække stivelsen ud af kartoflerne).
Tag stavene op og lad dem afdryppe i en si i ca. 30 min. Kom dem herefter på et viskestykke i yderligere 30 min, evt. mere - de skal være helt tørre. Når de er tørre kommes de i en pose sammen med lidt rapsolie. Her skal de ligge i et par minutter, gerne en halv time, men det gjorde jeg nu ikke. Når de er klar til ovnen kommes havsalt ned i posen og der rodes godt rundt. Hæld evt. kartoflerne i en si og dryp det overskydende olie af.

Kom kartoflerne i en forvarmet ovn på 250 grader. Hvis de skal være rigtig sprøde skal de steges af flere omgange - gerne 3. Dvs. at du lader dem stege i ovnen i ca. 10 min. hvorefter de tages ud for at hvile lidt. Kom dem i ovnen igen og bliv ved til de har den rette sprødhed. Du kan evt. skrue lidt ned for ovnen undervejs.

Når de er færdige kan du give dem et drys havsalt. Vi fik hjemmelavet chilimayo til, og det smagte godt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar