fredag den 17. maj 2013

Nem og lækker cheesecake med friske jordbær

Der findes jo uendeligt mange variationer af cheesecake, og de fleste smager jo herligt! Jeg har tidligere bragt opskriften på en ubagt cheesecake uden husblas, den er nem og lækker. Denne udgave er bagt og ligeledes uden husblas, og utrolig nem og lækker! Jeg så denne opskrift på tv2, men kan desværre ikke huske hvad programmet hed.

De to udgaver af cheesecake smager meget forskelligt! Den bagte er lidt tungere og mere "jordbærkage agtig", imens den ubagte er mere "flødeskums agtig". Det er vel smag og behag hvad man er mest til - jeg kan lide dem begge til hver sin anledning! Prøv dig frem :)

Jeg bagte en lille cheesecake, dvs. i en lille springform. Hvis du bruger en alm. springform skal du fordoble opskriften. I denne lille portion er der ca. 4 gode stykker (gode store stykker).

Bund:
100 g. digestivekiks - knust eller hakket i minihakker
40 g. smeltet smør (ikke margarine)

Ostefyld:
200 g. flødeost (ikke light) - bonusinfo: I Lidl koster flødeost kun 10 kr.
1 æg
50 g. sukker
1 tsk. vaniliesukker

"Glasur":
2 dl. cremefraiche 38%
25 g. sukker
½ tsk. vaniliesukker

Fremgangsmåde:

Smelt smørret og bland med de knuste kiks. Pres blandingen ned i en smurt springform.
Kom alle ingredienserne til ostefyldet i en blender, og blend det hurtigt. Kom massen ovenpå bunden.

Bag i en forvarmet ovn på 190 grader i ca. 20 min. Kad kagen køle i ca. 20 min, men lad ovnen være tændt.

Bland glasuren og kom det på den afkølede kage. Bag herefter yderligere 10 min. ved 190 grader.

Lad kagen køle i køleskabet, helst til næste dag. Pynt med friske jordbær eller hvad du lyster. Mums!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar