torsdag den 26. juni 2014

Hvedeknopper



Lidt forsinket...det er jo ved at være et par dage siden at det var st. bededag, men hastværk er lastværk :)

Jeg bagte disse meget lækre hveder efter Klaus Meyers opskrift - og det gør jeg gerne igen for de var rigtig gode! Dejen blev ellers meget hård, så jeg troede et øjeblik at hvederne ville blive tørre og kedelige, men det var de på ingen måde.
Opskriften er taget fra Meyers egen hjemmeside, jeg har kun ændret lidt ved ikke at bruge frisk kardemomme,

Til ca. 20 store hveder brugte jeg:
  • 2½ dl lunkent vand
  • 2½ dl lunken mælk
  • 30 g gær
  • 2 æg
  • 2 tsk kardemomme
  • 15 g salt
  • 50 g sukker
  • 100 g blødt smør i tern
  • 1000 g hvedemel
Fremgangsmåde:
Kom gæren i den lune mælk og rør det sammen til gæren er opløst. Kom æg og en lille smule mel i blandingen og rør rundt inden salt og sukker tilsættes. Kom melet i dejen, men hold lidt igen og rør det godt rundt, hvorefter halvdelen af den bløde smør tilsættes.
Nu det vigtigste: Ælt den godt!!! Effektivt i min 10 minutter. Tilsæt det sidste smør og ælt til smøren er fordelt i dejen.
Lad dejen hæve i 2 timer. Hæld den ud på bordet og lad den stå i ca 2 min. inden du begynder at arbejde med den - rul den til en lang pølse og del i 20 boller.
Stil bollerne på en bageplade med bagepapir. De skal stå lidt tæt, ca. 2 cm. imellem. Lad dem igen hæve tildækket i min. 2 timer.

Bag dem i en forvarmet ovn på 220 grader i ca. 12-15 minutter til de er flotte og gyldne. Efter bagning skal hvederne køle af på en rist.

Spis dem friske eller rist dem - ligegyldigt hvad du vælger skal der godt med smør på :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar