mandag den 9. september 2013

Orientalsk risret

Jeg ved ikke om denne risret er orientalsk eller indisk eller måske bare dansk? Den smager bare meget ala Knorrs orientalske risret, så jeg tillod mig at hapse navnet :) Jeg synes faktisk det smagte rigtig godt! En anden gang vil jeg dog bruge ærter i stedet for bønner, da bønnerne tager meget af smagen fra kødet og karryen. Det er virkelig nemt at lave (ca. 5 min plus kogetiden, men der passer det jo sig selv).

Til en portion:
Lidt fedtstof eller olie til stegning
Ca. 1 spsk. karry
Et glas vand
Ca. 100 g. hakket oksekød
Ca. 30 g. ukogte brune ris
Et lille hjørne af en okseboullionterning
Salt
3 meget små gulerødder eller en stor
En håndfuld grønne bønner skåret i mindre stykker (ærter vil smage endnu bedre)

Fremgangsmåde:
Varmt olie eller fedtstof på en pande, kom karryen heri og brænd den hurtigt af inden du tilsætter hakket oksekød. Rør godt rundt så kødet "smuldrer". Imens skræller du guleroden/rødderne og skærer i små stykker. Tilsæt gulerødder og vand samt bouillonterning og salt og få retten i kog. Kom nu risene i og lad retten småsimre/koge så længe som anvisningen på risene siger. Jeg kogte i 25 min. Rør engang imellem i kogetiden. De sidste 5 min. tilsatte jeg bønner og smagte til med salt.
Lækkert! -Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar